De financial heeft aandacht nodig!

Vraag om aandacht. In ons werkende leven is een patroon ontstaan waarin niet veel plaats is voor persoonlijke aandacht. Terwijl ik merk tijdens de programma’s en coachsessies voor financials dat juist die vraag continue naar voren komt. Aandacht voor jezelf als persoon is zonder oordeel je verhaal te kunnen doen. Je overpeinzingen weer te geven en je eigen oordelen over jezelf en anderen ongegeneerd te uiten.

Door digitalisering – een ontwikkeling met enorm veel voordelen- gaan we steeds meer systeemgericht denken in plaats van doel- en mensgericht. Wouter Hart legt dat heel goed uit in zijn boek Verdraaide organisaties. Dit is ook wat ik bij financials en financiële afdelingen zie. Er is vaak een hoge werkdruk, de druk om het systeem tijdig te voeden met de juiste gegevens. De basisadministratie is redelijk op orde, maar de output in de vorm van maandrapportages en managementrapportages heeft nog veel bewerking nodig.  De financial moet aan heel veel deadlines voldoen en moet van IT en finance verstand hebben. Veel financials nemen weinig tijd om zich af te vragen wat nu belangrijk is voor henzelf en in welke richting zij zich willen ontwikkelen om goed de toekomstige financiële rol in te vullen. De vraag die ik regelmatig stel; hoe wil jij jezelf ontwikkelen naar de toekomstige rol van de financial?

Het antwoord is zo simpel als het klinkt: aandacht voor jezelf! Aandacht geven aan wat er speelt bij jou als professional. Wat vind je leuk?  Waar krijg je energie van? Wat heb je tot nu toe bereikt? Dit  geeft inzicht en vaak erkenning en waardering voor jezelf. Aandacht voor wat goed gaat en wat nog beter kan in je werk geeft rust. Alles wat je aandacht geeft groeit immers. Ga niet direct denken over een oplossing of een resultaat, stel eerst vragen aan jezelf.


Oordelen

Oordelen en de behoefte om ons eigen verhaal te vertellen zitten ons vaak in de weg om echt aandacht te ontvangen en te geven.

Twee voorbeelden:

Test 1: Je vertelt trots iets aan je collega, waar hij ook veel van weet. Hoe aandachtig luistert je collega en gaat hij in op jouw verhaal, voordat hij zijn eigen verhaal gaat vertellen?

Test 2: Je maakt kennis met een nieuwe collega. Welke drie oordelen heb jij al in je hoofd na 10 seconden? En schrijf die nu eens op.

Mocht je je afvragen; is een oordeel erg? Nee, tenzij je op basis van dat oordeel gaat handelen. Toets eerst of jouw oordeel klopt of dat het te maken heeft met hoe je naar jezelf kijkt. Dit kun je toetsen door na te gaan of jouw (negatieve) oordeel te maken heeft met een kwaliteit die een ander bezit en jijzelf minder. Vaak projecteer je dat onbewust op de ander.

Doe de vakantiecheck: Start met meer energie aan je werk

Neem in de vakantie eens de tijd om inzichtelijk te maken waar jij je aandacht op richt in je werk en of dit ook de juiste zaken zijn. Wat zijn jouw antwoorden op onderstaande vragen? Beantwoord ze op een schaal van 1 – 10.

Vragen Huidig Wens
1.       Welke activiteiten doe je direct en welke stel je uit?
2.       Hoeveel aandacht geef je aan details?
3.       Hoeveel aandacht geef je aan hoofdlijnen?
4.       Hoeveel aandacht geef je aan korte termijn zaken?
5.       Hoeveel aandacht geef je aan de lange termijn zaken?
6.       Hoeveel zaken krijgen geen aandacht, die je wel zou willen geven?
7.       Hoe vaak luister je echt? (zonder je eigen oordeel te geven)
8.       Hoeveel aandacht geef je aan jezelf per week?
9.       Hoeveel tijd besteed je aandacht aan je collega’s?
10.   Hoeveel aandacht krijg je van collega’s?

Indien tussen huidig en gewenst meer dan 2 punten verschil zit, dan kost je werk je nu waarschijnlijk teveel energie. Vraag jezelf af wat je nodig hebt om tot de gewenste situatie te komen. Heb je moeite om hier antwoord op te vinden? Dan bieden wij je graag handvatten.

Met deze blog vroeg ik jouw aandacht. Dank daarvoor. En ik hoop dat dit helpt om voor jezelf aandacht te vragen en aandacht te geven. Om je verder te ontwikkelen en bewust te zijn van doel- en mens gericht denken in je dagelijkse werk als financial.

Direct contact